Příběh stvoření

Matematika, fyzika a chemie, biologie a další přírodní vědy popisují a zkoumají svět. Svět, Zemi, Vesmír, život. Dávají nám také odpovědi na to, jak to všechno začalo? Jak a proč vznikl Vesmír, Země, život? Možná ano, ale odpovědi jsou skryté,nejsou zřejmé hned. Dostali jste na takové otázky odpovědi ve škole? Já ne. Stále jsem čekala, že to jednou přijde. Čekala, hledala a nacházela, ale ne ve škole, ani na střední, ani na vysoké.

Když jsem byla na svém prvním Montessori kurzu, nadchl mě název předmětu Kosmická výchova. Sláva, to je ono! Byla jsem ráda, že nejsem sama, kdo cítí, jak důležité je zodpovědět otázky o stvoření už na základní škole. A že v Montessori školách je to stěžejní předmět. Prošli jsme na kurzu celým příběhem o vzniku Země. Od vzniku Vesmíru až po vznik člověka. Bylo to náročné pro nás, účastníky kurzu, a určitě ještě náročnější pro lektora. Přesto, že to bylo tak náročné a skvěle zpracované, něco mi v celém příběhu chybělo. Příběh o vzniku Země se dětem v Montessori prezentuje v prvním trojročí na základní škole, což je 1.-3. třída. Je to velmi názorné, náročné na přípravu i zážitkové. O pár let později jsem zažila prezentaci tohoto příběhu dětem přímo v Montessori škole. Utvrdilo mě to v tom, že je skvělé, že se děti tak brzy seznamují s počátky stvoření, ale stále mi tam něco chybělo. Časem jsem přišla na to, co to je, ale nevěděla jsem, jak to dětem srozumitelně a poutavě podat. Netušila jsem, že někdo na to už dávno přišel a dokonce i uvedl do praxe.

Příběh stvoření

Nedávno a neplánovaně se mi naskytla příležitost projít si stvořením světa společně s dětmi na Waldorfské základní škole. Učitel dětem čte příběh o stvoření a zároveň se děti přímo účastní stvoření prostřednictvím malby. Od nehmotného začátku stvoření až po vznik člověka. Není to tak názorné jako v Montessori, zato velmi působivé. Děti malují podle návodu postupně několik obrázků, každý den jeden. Malují se například duše, živly, Slunce, Měsíc, stvoření rostlin, živočichů, člověka. Je zajímavé sledovat své pocity při a po malování, jak něco jde lehce a něco těžce a jak nakonec NĚCO vznikne.

A začínají vám docházet různé souvislosti a nepotřebujete k tomu žádná čísla ani odborné názvy. Nemusí být řečeno vše. To vše je možné doplnit později v navazujících přírodních vědách. Je vytvořen základ, na kterém je možné stavět. Postupně vám to začne všechno do sebe samo zapadat.

Jsem teď přesvědčená o tom, že tohle je nezbytnou součástí základního vzdělání a teprve na tento základ je možné navazovat další výklady a popisy světa.

Možná to budou právě tyto děti, které se ve škole na několik dnů stávají Velkým Tvůrcem, kterým budou docházet všechny souvislosti. Budou nacházet vhodná řešení a prosazovat nové pohledy a nápady prospěšné všem bytostem na Zemi, v Galaxii a ve Vesmíru, budou přemýšlet komplexně, holisticky a obohatí tak veškerý Život.

Autor: Ing. Markéta Fischerová

Staňte se partnery magazínu Kulatý svět, přidejte se k autorům. Kontaktujte naši redakci.

Ing. Markéta Fischerová 5 Článků
20 let jsem se učila ve školách a posledních několik let učím, spíše individuálně a nejen ve škole. Ve škole jsem hledala odpovědi na své otázky, ale nedostala jsem je. A tak jsem se vydala na cestu hledání. Nikdy jsem nechtěla učit, byla jsem zásadně proti, bránila jsem se, jak to šlo. Jsem důkazem toho, že čemu se nejvíce bráníme, tím se nakonec staneme. mfischerova@upcmail.cz

Buďte první, kdo přidá komentář

Napište komentář